torsdag 2 november 2017

Så ful som möjligt


En bön för de stulna av Jennifer Clement läste jag efter att ha fått ett tips från en av tjejerna i min feministbokcirkel. Boken visade sig vara både gripande och lättläst (en vinnande kombination enligt mig) så jag tipsar gärna vidare om den!
Ladydi växer upp på ett berg i Mexiko, omgiven av opiumodlingar, kriminella nätverk och opålitliga människor. När som helst kan det komma en bil med kidnappare som stjäl vackra flickor, och under det ständiga hotet hukar sig kvinnor och flickor. De gör sig så fula som möjligt. Försöker likna pojkar så länge som det går. Gräver hålor i trädgården där de gömmer sig om natten. Alla pappor är försvunna. Byn förfaller allt mer. Ladydi får en ovanlig chans när hon erbjuds anställning som hembiträde och kan lämna berget, men frågan är var hon egentligen kan vara trygg.
Jag mer eller mindre sträckläste En bön för de stulna, den är otäck men vackert skriven och jag rekommenderar den till alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar