fredag 10 november 2017

Kort, mysig och somrig


I somras behövde jag en bra ljudbok att lyssna på samtidigt som jag sydde ett par linnebyxor. Kriterierna var:
  • mysig
  • kräver inte för mycket koncentration
  • somrig
  • ganska kort


Jag hittade Tove Janssons Farlig midsommar på Storytel och det var precis vad jag var sugen på. Jag har faktiskt aldrig läst den själv, men när jag var liten gick den flera gånger som barnprogram på tv. (Ni vet, den där gamla 70-80-tals modellen av barnprogram där en röst läste en bok till långsamt växlande stillbilder. Barn hade mer tålamod förr). Den prickade alltså in bonuskriteriet Nostalgi också, inte illa.
Versionen som jag lyssnade på var inläst av Mark Levengood, och hans röst passade inte helt oväntat perfekt till att läsa mumintrollen. (Kanske svenskar iofs går med att i stort sett vilken finlandssvensk röst som helst är "perfekt till mumintrollen?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar