torsdag 6 april 2017

Tre ljudbokstjänster, testing testing!

Som ni kanske har sett i tidigare inlägg så testade jag ljud- och ebokstjänsten Storytel innan jul. Efter att de trettio gratisdagarna var till ända köpte jag ett abonnemang, för jag hade snabbt fastnat för appen. Men efter ett tag kändes det som att jag fick svårare och svårare för att hitta nya böcker som jag ville läsa. Det tolkade jag som att det var dags att testa en ny app! Jag hittade ett erbjudande om att testa tjänsten Bookbeat gratis i trettio dagar och laddade ner den appen, och efter det erbjöd gymmet jag tränar på sina medlemmar två gratismånader på Nextory så då bytte jag dit.
Efter att ha testat alla tre tjänsterna grundigt är jag redo att jämföra dem och kora en vinnare. Here it goes, 100% osponsrade åsikter:

Storytel är min överlägsna favorit. Den här tjänsten är den som har flest titlar som jag vill läsa, och jag uppskattar särskilt att det finns väldigt många engelskspråkiga ljudböcker att välja mellan. Jag hittade till exempel en hel del amerikansk YA-litteratur som jag haft på min att-läsa-lista på Goodreads.com en längre tid.
Storytel har en väldigt bra funktion: om en bok finns som både e-bok och ljudbok kan man växla mellan formaten - appen håller koll på hur långt man läst. Man kan alltså sitta på tåget och läsa en e-bok, och slå om till ljudbok när det är dags att gå av. Uppläsningen börjar på samma ställe som man slutade läsa i textform. A-mazing!
Appen fungerar smidigt. Det finns en smart funktion för att ställa om skärmen till nattläge så att den blir lättare att läsa i ett mörkt rum och man kan ändra teckenstorlek och typsnitt. Det är lätt att söka efter böcker, men jag saknade en bättre funktion för att söka på ämnen. Jag hittar inget bra sätt att söka efter till exempel böcker om katter, zombies eller arkitektur. Tänk så roligt och praktiskt det vore att kunna söka på ämne och inte bara titel eller författare!
Jag tyckte också att det var tråkigt att utlästa böcker ligger kvar i samma "hylla" som de man sparat för att läsa senare. Jag skulle vilja att lästa samlades på en egen flik nånstans så att det blir enkelt att gå tillbaka och se vad man läst, och när utan att behöva blanda lästa och olästa böcker.

Bookbeat hade färre intressanta titlar (men det beror ju såklart på vilka böcker man är intresserad av). Jag upplevde det som att det fanns ett mindre utbud av ungdomsböcker än på Storytel och att det engelskspråkiga utbudet var väldigt litet. Appen fungerade bra, men saknar funktion för nattskärm. Det går inte att växla mellan e-bok och ljudbok som hos Storytel.

Nextorys utbud känns likvärdigt eller sämre än Bookbeats. Det är en otrolig överrepresentation av självhjälpsböcker i alla kategorier jag klickar på, och det är verkligen inte min favoritgenre. Det finns en del engelskspråkig litteratur, men inte så mycket. Det finns ingen nattskärm och det går inte att växla mellan e-bok och ljudbok. Det är onödigt krånglig att radera böcker man sparat till senare.

Ja, det är väl ganska uppenbart att min favorit är Storytel. Snart går min gratis testperiod ut på Nextory och då går jag tillbaka till Storytel igen. Jag måste säga att ingen av tjänsterna var dålig, men för mig var Storytel helt enkelt lite bättre än de andra. Mitt tips är att testa en app i taget och känn efter vilka funktioner man trivs med i apparna och vilket bokutbud som passar en bäst. Det är otroligt trevligt att ha en bokapp i mobilen, tänk att alltid ha något att läsa utan att behöva bära på en tung bok! För att inte tala om hur trevligt det är att kunna välja en helt ny bok om den man håller på med inte känns helt rätt för just den promenaden man för tillfället befinner sig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar