fredag 21 april 2017

Bad feminist


Nu i vår har jag blivit medlem i inte mindre än två stycken bokcirklar!
Min första bokcirkel, som är en feministisk cirkel, bildades på facebook och jag kände ingen i den innan vi träffades. Vi har haft riktig tur, det är ett roligt och trevligt gäng som hittills har träffats tre gånger.
Till det första tillfället läste vi två böcker, varav den ena var Bad Feminist av Roxane Gay .
ar en av de två böcker min nya feministiska bokcirkel läste till vår första träff.
Boken består av en samling texter med många varierande teman. Det handlar verkligen om nästan allt. Populärkultur, att arbeta i universitetsvärlden, alfapet, bdsm, rasism, kroppsideal... Jag hade förväntat mig att alla texter skulle ha nån sorts feministisk grund, men så var det inte (även om många hade det temat i botten). För mig var boken lite för lite av allt. Det blev lite för ytligt, jag fick inga aha-upplevelser, jag lärde mig inget nytt. Kanske fungerar den bättre i USA där jag tänker mig att feminsmen som rörelse befinner sig på ett lite annat ställe än den gör i Sverige, men för mig (och majoriteten i min bokcirkel) var den på lite för grund nivå för att vara särskilt givande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar