måndag 20 februari 2017

Which witch?

I december blir jag alltid sugen på att läsa mysiga böcker, och det brukar ofta leda till att jag läser om barnboksfavoriter. I år har jag lyssnat mycket på ljudböcker, och blev otroligt glad när jag hittade Eva Ibbotsons Which witch på Storytel. Jag läste den här boken gång på gång när jag var barn, och har läst den flera gånger som tonåring och vuxen. Ärligt talat: den är lika bra varje gång. Konstigt nog tror jag inte att jag har läst den på engelska förut, men bättre sent än aldrig.
Den var fantastik. Precis vad jag letade efter - nostalgimys. Uppläsningen var riktigt bra, storyn är fortfarande rolig, jag vet exakt vad som ska hända men tycker ändå att det är lite spännande.
För den som inte var lika besatt av Häxtävlingen (som den heter på svenska) som jag när den var barn är det här intrigen: Den mäktige trollkarlen Arriman behöver gifta sig för att föra släktet vidare och äntligen få dra sig tillbaka. För att hitta rätt hustru ordnar han en magitävling för stadens häxor. Häxorna visar sig vara ett udda gäng galningar, som inte så ofta lyckas med sina svartkonster. Särskilt inte Belladonna, den vita häxan som önskar att hon också hörde till den mörka sidan men som bara kan trolla fram begonior och kaninungar. Hur vinner man mörkrets herre med kaninungar? Det gör man bara inte.
För den som behöver en härlig saga full av humor och trolleri rekommenderar jag varmt den här boken, särskilt som ljudbok faktiskt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar