söndag 16 oktober 2016

Men blä!

Om böcker skulle ha triggervarningar tryckta på omslaget skulle The end of Alice (av A.M Homes) vara helt fullklottrad av varningar. I en kort roman har författaren klämt in så många obehagliga inslag att jag blir rent överraskad. Alltså, även med tanke på vad boken handlar om blir jag överraskad - och då handlar boken om en pedofil i fängelse som brevväxlar med en ung, kvinnlig student som berättar om sin besatthet om en alldeles för ung pojke. Man väntar sig ju en del obehag när man hört det menar jag... Men ja, överraskad är ordet. Det är inte bara riktigt äckliga sexscener, våldtäkter, förtryck och misshandel - addera ett barn som samlar sårskorpor i en ask för att äta senare och det vänder sig i magen på mig. (Och jag är ändå den personen som läste Gabrielle Wittkopps Nekrofilen och var fascinerad av hur bra och snygg den var trots äckligt ämne). Det här var bara äckligt och jag kan inte förstå hur boken har kunnat få så många femmor på Goodreads.com. Blä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar