onsdag 3 februari 2016

"Rekordåret 2009", eller "när jag läste rent onormalt många böcker"

2009 läste jag 201 böcker, och det är ett rekordår ibland de år då jag har antecknat precis allt jag läste (2008-2015). Jag har en känsla av att jag läste ännu fler vissa år som tonåring, men på den tiden glömde jag alltid att skriva upp sådant.
Men 201 st på ett år, det är nästan lite sjukt? Jag tog mig en närmare titt på listan för 2009 på boktipset.se, och insåg att det inte var någon överrepresentation av ovanligt korta böcker eller seriealbum. Däremot lyssnade jag mycket på ljudböcker, fler böcker på svenska än på engelska och jag tillbringade minst två timmar om dagen på tåg med en bok i handen. Men det gjorde jag även många andra år, så jag är själv förbryllad över prestationen.


Bland de böcker som jag minns tog riktigt lång tid att läsa finns Maken av Gun-Britt Sundström (jättebra), Fågeln som vrider upp världen av Murakami (jättedålig!), Roadwork av Stephen King (väldigt små bokstäver i min pocketutgåva).


Jag hade ett riktigt Jan Guillou-år och läste nästan alla Arn-böcker samt halva Hamiltonserien.


 
En hel del klassiker, bland annat hela Fogelströms Stad-serie och hela Vilhelm Mobergs Utvandrarepos.
 

Några av mina favoriter från 2009 var Svart dam av Maria Fagerberg, skynda att älska av Alex Schulman, Lasermannen av Gellert Tamas och Hungerspelen av Suzanne Collins


Fogelström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar