torsdag 15 oktober 2015

Det här är VÄRLDENS BÄSTA SERIE #tbt

Det är torsdag i två timmar till, och vad passar bättre då en en titt på något från förr? Nej exakt, inget. Så därför: throw back Thursday!

Nu tänker jag tjata igen.

Jag har nämligen skrivit det här förut.

Men det tål verkligen att upprepas.

Elfquest. Är. Världens. Bästa. Serie.

Skapad av Wendy och Richard Pini på sjuttiotalet, utgiven i många olika format, både i svartvitt och färg, stora album och mangapocket - till och med i form av vanlig roman. Fortfarande lysande.


Jag ska ju erkänna att min åsikt förmodligen är väldigt färgad av att jag läste mina första album som åttaåring, och det var en helt magisk upplevelse. Min bästis hade en hel kasse med den svenska översättningen, och jag fick låna hem allihop. Det blev många timmar försjunken i världen som har två månar. En värld som består av djupaste skog, vindlande grottor, dödens öken, alver, vargar, troll och en och annan människa. Det är otroligt vackert tecknat, och jag älskar berättelsen och alla -verkligen alla- karaktärer. En del av mig är fortfarande åtta år när jag läser detta, samma känsla av spänning och fascination som då kommer liksom tillbaka och jag kan känna i hela kroppen hur det var att sitta i soffan på fritids med en hel konsumkasse full av mer alver.



Andra gången jag läste var jag sexton år, och lånade en ännu mer välfylld kasse från samma kompis. Jag har läst Elfquest fler gånger efter det, men det är dessa två första läsningar som fortfarande sitter hårt i minnet. Åttaåringen och sextonåringen såg olika saker i berättelsen, vissa saker förstod jag inte första gången, vissa saker var roligt på ett helt annat sätt när man var barn.
Numera äger jag själv en del av serierna, men alla har jag inte fått tag i ännu.


Handlingen då? I korthet går det ut på det här: en grupp alver lever i frid och fröjd i en underbar skog. Deras förfäder har levt på samma sätt i generationer, som jägare och vargryttare, nära naturen och varandra. När människorna börjar bli ett allt för stort hot tvingas gruppen, ledda av sin unga hetleverade hövding Cutter, på flykt. Ingen av dem har någonsin sett andra alver, men vissa av dem tror att det kan finnas andra där ute. Andra, som kanske vet varifrån alvsläktet härstammar från början. Det är det sökandet som är själva questen, och det hinner hända enormt mycket på vägen.



Vill man läsa kan man antingen leta efter de skitsnygga samlingsutgåvorna Elfquest archives som kom för några år sen på Amazon eller Ebay (utgivna av DC comics). Då får man hela originalstoryn med en uppfräschad färgläggning i fyra inbundna böcker. Vill man inte leta så finns nästan alla serier gratis på Elfquest.com.


Nu publiceras en avslutande serie, The final quest. Den kommer ut som serietidning i USA, men finns även i samlingsvolym (del ett finns att köpa från svenska nätbokhandlar och på English bookshop). Jag har köpt den, men inte läst den än. Den förtjänar liksom ett helt perfekt lästillfälle!

1 kommentar:

  1. Färgläggningen var ju fantastisk! Jag läste också de gamla svenska, och har sen plöjt hela serien på webben och slutligen köpt de svartvita tjockis-samlingarna. Kanske måste kika på de färglagda också..

    SvaraRadera