tisdag 25 augusti 2015

Allt man behöver veta

En kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson är precis vad titeln säger. En sammanfattning av allt som vetenskapen kommit fram till under århundradena, om geologi, astronomi, livets utveckling och allt annat. Boken är fylld av intressanta fakta, som jag plågat min man med att berätta om under tiden jag läste. Men det är så INTRESSANT! Både historierna om vetenskapsmännen som var helt fel ute, de som hade briljanta idéer men inte uppmärksammades och de som var ute i helt rätt tid.

Boken är väldigt lättläst, även om det tog ett tag för mig att ta mig igenom den. Den får en verkligen att känna sig mer allmänbildad, även om jag hade koll på en hel del innan. Uppenbarligen har vi en bra skola här i landet. Nu är jag sugen på att läsa fler populärvetenskapliga böcker.

1 kommentar:

  1. Dock så har mycket ändrats sen 2005 då denna bok skrevs, jag har nyligen avslutat studierna på det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet så jag vet mycket som tod i boken och såg att vis fakta har ändrats (t.ex om higgspartikeln.)

    SvaraRadera