fredag 14 november 2014

10 favoritböcker

Dag ett i 30-days of booksutmaningen börjar här!

Först ut är "Your 10 favourite books of all time".
Inte en helt lätt lista att göra. Jag har inte grubblat särskilt länge på frågan, utan mer skrivit ner de första tio jag kom på att jag älskat.

1) The Stand (Pestens tid) - Stephen King
Antal läsningar: kanske fyra på svenska och två på engelska.
Jag har aldrig varit jätteintresserad av     kampen mellan gott och ont, den svarta mannen, gud osv, men den svindlande tanken på vad som       skulle hända om civilisationen skulle slås ut räcker enormt långt för mig. Underbara karaktärer,
jag vet inte vem av dem jag älskar mest (jo, förmodligen är det hjälten Stu Underwood, den stackars fördömda Nadine, revanschsugna och lite äckliga Harold, eller Trashcan-man. Nä, ni ser, det går itne ens att välja!
2) Nattens furste - Anne Rice
Antal läsningar: kanske fem eller sex.
Den första vampyrbok jag läste, och fortfarande den bästa i genren. Skildringen av Paris är en av de finare miljöbeskrivningarna jag har stött på, och vem älskar inte Lestat?
3) Where the heart is (Där mitt hjärta finns) - Billie Letts
Antal läsningar: Två gånger på svenska och två på engelska.
Så fint och hoppfullt om att resa sig upp igen när allt tycks ha gått åt helvete, och om vänskap som kan komma i oväntade former.
4) Momo -eller kampen om tiden - Michael Ende
Antal läsningar: Skulle gissa att det är... sex eller sju.
En av de bästa barnböckerna, en sån där som verkligen inte bara är för barn.
5) Microslaves - Douglas Coupland
Antal läsningar. En på svenska och en på engelska.
Couplands bästa tycker jag. Pladdrigt, osammanhängande, men en fin (om än lång) skildring av vänskap, arbete och datanördar. Och så snygga formuleringar!
6) Häxtävlingen och Den stora spökräddningen - Eva Ibbotson
Antal läsningar: Säkert tio eller mer. Jag älskade de här böckerna i låg- och mellanstadiet.
Häxor som tävlar i en batchelorliknande turnering långt innan dokusåpor var uppfunna, och spöken som parkerar sin droska på varuhusets parkeringsplats, vad skulle man INTE älska här?
7) Harry Potter - J K Rowling
Antal läsningar: Två gånger, förutom de två sista böckerna som jag bara hunnit läsa en gång.
Jag önskar att Harry Potter hade funnits när jag var tio, jag är avundsjuk på de som växt upp parallellt med serien.
8) Ett ufo gör entré - Jonas Gardell
Antal läsningar: Tre eller fyra.
Min favorit bland Gardells böcker.
9) Borta med vinden - Margaret Mitchell
Antal läsningar: En.
Det var bara några år sen jag läste denna, och det blev snabbt väldigt obegripligt för mig att jag inte läst den tidigare. Så bra! Jag tyckte om att den överraskade mig med att vara så mörk, och med så osympatiska men ändå härliga karaktärer.
10) Foxfire - Joyce Carol Oates
Antal läsningar: Kanske fem på svenska och tre på engelska.
Ett gäng arbetarklasstjejer i det amerikanska femtiotalet tröttnar på omvärldens förtryck och startar ett eget gäng, där de är beredda att göra vad som helst för varandra. Det finns ingenting jag inte älskar med den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar