fredag 14 mars 2014

Rakt in i nästa YA-trilogi utan att passera GÅ

Det börjar verka som om jag har någon slags projekt som går ut på att påbörja YA-trilogier som "alla andra" har läst, men det är faktiskt inget jag har planerat. Jag gillar paranormal YA, och jag är lite efter, det är allt :)
Nu har jag gett mig på första delen av The Mortal instruments, City of Bones, och jag gillade den verkligen! Jag en väldigt luddig uppfattning om vad den skulle handla om (New York? Nåt om demoner?) och blev själv överraskad över hur glad jag blev när det visade sig att det inte var en dystopi utan att den utspelar sig i nutid (om än delvis i en  parallell värld i nutiden).
   Handlingen går ut på att femtonåriga Clary upptäcker att hon kan se personer som ingen annan ser. Samtidigt försvinner hennes mamma, och Clary tas omhand av Shadowhunders, en klan av demonjägare som lever sida vid sida med de mänskliga New Yorkborna.
   Väldigt underhållande, fartfyllt och kul. Ganska klyschiga karaktärer dock, men jag kan stå ut med det i den här typen av litteratur. Är det nåt jag hade svårt för så är det att det förekommer vampyrer med flygande motorcyklar på flera ställen, och det luktar lite mellanstadieuppsats. Minst sagt.

1 kommentar:

  1. Kul att du gillade den! :) Själv är jag sådär inställd till den här serien, men har ändå läst två eller om det är tre hittills.. När jag väl har börjat på en serie vill jag inte slut! ;)

    SvaraRadera