fredag 7 mars 2014

Introvert, den tysta revolutionen - Linus Jonkman

Om du var tvungen att välja mellan att tillbringa två veckor helt ensam eller två veckor ständigt omgiven av bekanta, vad skulle du föredra? Enligt Linus Jonkman är det ett snabbt sätt att testa om man har en introvert eller extrovert personlighet. Extroverta personlighetsdrag har i vår moderna tid kommit att föredras: att vara utåtriktad ses som en framgångsfaktor och att vara introvert är något att beklaga, eller att träna bort. Jonkman ger i Introvert, den tysta revolutionen upprättelse till de introverta, argument som visar att även denna personlighetstyp har många fördelar och råd om hur man bemöter och lyfter fram introverta vänner och anställda.
  Boken är bra, särskilt delarna som handlar om arbetsliv och hur man kan hitta arbetssätt som passar olika personlighetstyper i arbetsgruppen.
Den är dock kanske lite för lång. Jag fick känslan av att stoffet inte riktigt räckte till, jag tyckte att det blev både lite tjatigt och lite raljerande.
   Jag hade trott att boken i princip skulle "handla om mig", men efter att ha läst boken tänker jag att jag vill placera mig nånstans mitt på skalan mellan extrovert och introvert. Men det är ju också intressant!
Jag tänkte flera gånger på Elin Eks Grynet när jag läste, hur hon alltid hejade på ALLA barn oavsett intressen och personlighet. Är du skrikig? Ok, skräna då, det får man! Är du blyg? Helt ok, man måste inte stå längst fram om man inte vill! Vill du blir stjärna? Ok. Vill du sitta hemma och sortera frimärken? Också bra! "Man får vara som man vill" morrade Grynet, och det är faktiskt inte många som säger det.

Boken är ett recensionsex från Månpocket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar