fredag 22 mars 2013

Borde vara död - Pål Eggert

Borde vara död av Pål Eggert är en skräckroman som utspelar sig på samhällets botten, bland missbrukare, hemlösa, psykiskt sjuka. Det är en mörk värld han beskriver, full av ångest och svärta.
   På ett boende för hemlösa arbetar Sebastian. Han är på ytan helt normal, men döljer flera hemligheter. En är att han är deltar i organiserade huliganslagsmål. Den andra är att han har magiska krafter...
   När Isa, kvinnan med svans, flyttar in i huset börjar konstiga saker hända. Flera av de boende begår självmord, och Sebastian ser snart ett mönster i händelserna. Det verkar som om Isa på något sätt är inblandad. Alla de döda har pratat med henne strax innan, men själv säger hon att inte är inblandad.
   Sebastian börjar också nysta i Isas historia. Vem är hon egentligen? En mager tjej som aldrig ses äta något, som blivit vräkt från sin lägenhet och som har en märklig kroppsmodifikation i form av en svans som ser ut som nakna kotor. Isa verkar hård, men även hon har saker att frukta. Det finns någon som förföljer henne, Någon som också har en svans.
   Att boken utspelar sig bland hemlösa ger den ett annorlunda perspektiv. Det sätter en uppgiven, sorglig stämning redan från början. Det gillade jag. Tyvärr tycker jag att människorna i den är för anonyma. Det känns inte som att man får lära känna varken Sebastian eller Isa särskilt väl, och det gör att jag tappade intresset för deras öden. Jag hade velat veta mer om Sebastian. Vad fick han egentligen ut av fotbollsslagsmålen? Det känns som att såna saker slarvas bort lite. Magin i boken är bitvis väldigt oklar, till exempel är Sebastians förklaring av hur det kommer sig att han fick sina förmågor lite för luddig. Allt går lite för snabbt och förklaras för svepande. Det tar sig mot slutet, men det är ingen bok som grep tag i mig särskilt hårt.
   I slutet kommer en rejäl cliffhanger, så jag anar att det kommer en uppföljare? Trots allt vill jag verkligen veta hur det går, så jag tror nog att jag kommer att läsa nästa även om detta inte kändes riktigt som en bok för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar