fredag 11 januari 2013

Best of 2012 - Tio favoriter

2012 var året då jag slutade pendla till jobbet. Trots det och den minskade lästid det innebar lyckades jag hinna med 119 böcker. 95 av dem var på svenska och 24 på engelska. Sju var ljudböcker.

Det här är mina tio favoriter i år (utan inbördes ordning):


Berg har inga rötter - Manne Fagerlind
Om att förändras, tappa bort sig själv och om att skriva om sin egen historia. Jättefin roman.


Konsten att tala med en änkling - Jonathan Tropper
Härlig blandning av sorg och humor.

I havet finns så många stora fiskar - Sara Lövestam
En hemsk historia om ett barns utsatthet, men också en fin skildring av hur det känns att vara barn.

Varma kroppar - Isaak Marion
En fantastiskt fin och hoppfull zombieroman.

Torka aldrig tårar utan handskar 1, Kärleken - Jonas Gardell
Behöver väl inte ens en kommentar, denna verkar vara allas favorit i år.

The repacement- Brenna Yovanoff
Nyskapande övernaturligt tema med sidokaraktärer som jag älskade.

Bedårande barn av sin tid - David Bogerius
Biografi om 80-talspopbandet Noice som får mig att önska att jag var där när det pågick.

För Lydia - Gunn-Britt Sundström
Omskrivning av Den allvarsamma leken ur Lydias perspektiv. Tyckte faktiskt mer om den här om originalet.


Hon är inte jag - Golnaz Hashemzadeh
Om klassresor, duktig-flicka-syndromet, rasism och om att hitta sin plattform.

Eld - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Jag älskar häxorna i Engelsberg. Älskar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar