tisdag 20 november 2012

Hemsk barndom

Jack och mamma bor i Rummet. Jack är fyra år och vet inte om att det finns en värld utanför. Ibland på kvällarna kommer Svarte Man till rummet och därför måste Jack sova senast klockan nio. Livet är inrutat med matlagning, städning, lek och tv-tittande. Jack trivs med livet, men när han fyllt fem berättar mamma att allt inte är som han tror, att det finns en värld utanför rummet och att de ska försöka ta sig dit.

Boken är intressant för att den skildrar ett barn som växt upp i fångenskap och hans försök att anpassa sig till den verkliga världen. Den känns trovärdig. Men den är ganska jobbig att läsa för att den skrivs från en femårings perspektiv. Det är skickligt utfört, men femåringar är inte så smarta och jag blir ganska irriterad på Jack av och till. Han sätt att prata om Mattan och Bordet med stor bokstav och som om de var personligheter är jobbigt i längden. Det gör att det blir ett avstånd till personerna i boken som gör att jag inte riktigt tar till mig deras känslor och inte riktigt bryr mig. Det blir helt enkelt en smaskig historia om brottsoffer.

Jenny har också läst, och hon tyckte inte likadant som jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar