onsdag 5 september 2012

Ursäkta att man... inte fastnade för den här boken.

Efter att lite lagom motvilligt ha tagit mig igenom en Strindbergsk novellsamling kändes det som om det var dags för en lättsam ungdomsbok som konstrast. Det blev Ursäkta att man vill bli lite älskad, av Johanna Thydell.
   Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken. Handlingen går i korthet ut på att en tonårstjej är osäker på sig själv, velar runt förvirrad av kärleken och råkar ut för missförstånd och orättvisa från vänner. Den är absolut inte dålig, men jag har nog läst för många liknande böcker för att engagera mig riktigt i den. Det känns som om jag har läst den här boken många gånger förut, det händer inget unikt eller överraskande i den och jag blir inte särskilt engagerad i hur det ska gå. Så är jag i och för sig alldeles för gammal för att vara i närheten av målgrupp också, så det är väl helt i sin ordning. (För övrigt tyckte jag mycket om Johanna Thydells I taket lyser stjärnorna, så om hon skriver fler böcker kommer jag absolut göra ett nytt försök!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar