måndag 2 april 2012

Livsfarlig utsikt - Nora Roberts

Nora Roberts är tydligen en väldigt populär författare av böcker i genren Romance (dvs böcker där en kärlekshistoria är den viktigaste intrigen. Detta lärde jag mig på bokcirkeln Prosa & Marmelad :) ). Det här var mitt första möte med Nora Roberts, och jag måste väl erkänna att jag tyckte det var sådär.

Boken heter alltså Livsfarlig utsikt. Visst är det en tråkig titel? Man får ingen som helst känsla av vad det handlar om, lite som dessa 90-talsfilmer med namn som "dödligt vittne", "dödlig hämnd" "hämnande vittne" "vittne till död" etc. Ja ni fattar. De där filmerna som man ser namnet på i tv-tablån och tänker "jaha, har jag sett den förut, eller var det Dödshämnande vittne de sände förra helgen?"
Handlingen kretsar kring Reece, en framgångsrik kock som är den ena överlevande i ett väpnat rån. Traumatiserad av sina upplevelser driver hon runt, tar ett ströjobb här och där, hyr rum på opersonliga hotell och har endast kontakt med sin mormor. När hennes bil brakar ihop i en liten stad i bergen bestämmer hon sig för att platsen är så god som någon, skaffar ett tillfälligt jobb på en vägkrog och stannar ett tag. Den storslagna naturen fascinerar henne, men när hon för första gången ska prova på en vandringsled blir hon på långt avstånd vittne till hur en kvinna blir mördad. När hon slår larm verkar ingen riktigt tro henne. Det finns inga spår efter mordet, och Reeces bakgrund med psykisk ohälsa gör att alla anser henne vara ett opålitligt vittne. Som tur är har hon iallafall en person på sin sida: en sexig men känslomässigt svåråtkomlig författare som hon inleder en romans med.

Positivt om boken: den är snabbläst, det är inte särskilt uppenbart hur det ska gå (med mordet alltså, men kärleken är det lite mer lättgissat...) och jag gillar de rappa replikerna. Negativt är att det är lite tråkigt. Jag tycker inte mordgåtan är tillräckligt spännande, och kärleksaffären är ganska stereotyp (lång mörk man som griper tag i kvinnan med starka händer osv). Jag har hört från Robertsfans att detta inte är hennes bästa bok, så man kanske får testa ytterligare en för att kunna säga om man gillar henne som författare eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar