torsdag 9 februari 2012

Den där enkäten som alla svarar på...

...ska väl jag också lägga upp.

Senast lästa: Alberte och Jacob av Cora Sandel.

Senast köpta bok: Jag beställde Buffy the vampire slayer s08, 3 och biografin om Noice häromdagen. De har inte kommit än, men får ändå räknas som senaste köp. (Näst senaste: se fotot på pockethögen några inlägg ner).

Senast lånade bok: Lånar sällan en enda bok, så senast var det en kasse full av bland annat Rocky 20, The Poison tree, Själens osaliga längtan och Alberte och Jacob.

Senast fådda bok: Är fådda ett ord? Hursomhelst: det var länge sen jag fick en bok, de flesta känner sig nog ganska osäkra på vad jag vill ha/redan har läst. Tror att det var En halv gul sol som jag fick i födelsedagspresent i somras.

Favoritbokhandel: Köper mest på nätet (främst Bokus, pga tant som jag är vill jag ha Med-merapoäng, men även adlibris, ebay och amazon).

Favoritbibliotek: Älskar alla bibliotek osunt mycket. Har dock särskilt varma känslor för Brantingsbiblioteket i Uppsala, mitt första bibliotek där jag har tillbringat oräkneliga timmar av min barndom. Alla bibliotek jag har lånekort på är dock bra. Jag besöker Solnabiblioteket oftast eftersom det är nära jobbet och de har bra utbud på nya böcker och trevlig personal.

Antal lånekort: Uppsala stadsbibliotek, Uppsala universitetsbibliotek, SLU-biblioteket, Solna stadsbibliotek, Göteborgs stadsbibliotek, Stockholms stadsbibliotek. Så sex stycken.

Använder som bokmärke: Oftast inget, jag försöker memorera sidan. Annars gamla bokmärken som jag har haft sen mellanstadiet, reklamlappar eller min nuvarande favorit: prislappen från en tröja jag köpte från H&M's Versacekollektion - den är precis lagom stor och lagom tjock.

Favoritfärg på bok: Spelar ingen roll, men enfärgade ryggar gör sig bäst i bokhyllan.

Favoritmat/snack vid läsning: Vad som helst, gärna nåt som inte kladdar/stänker.

Favoritdryck vid läsning: Kaffe eller te. Eller vatten!

Favoritställe att läsa på: Jag läser mest på tåget. Hemma är nog soffan favoritstället.

På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: I En bit av mig fattas av David Levithan på sid. 99, i Coq Rouge av Jan Guillou på sid. 46.

Favoritgenre: Skräck, historiska romaner, tydligen fantasy även om jag kämpar emot att behöva erkänna det, ungdomsböcker.

Favoritformat: Pocket är bekvämast att bära runt på, men inbundet är roligare att spara på.

Författarfavorit: Stephen King.

Den tjockaste bok jag läst: Vet inte, har läst många över 1000 sidor genom åren. Shantaram tog flera veckor att läsa, så den måste ha varit enormt tjock.

Den tunnaste bok jag läst: Det går ju verkligen inte att minnas.

Favoritljud när du läser: Så tyst som möjligt!

Favorittidning: Det finns ingen tidning jag gillar jättemycket just nu, det är synd. Situation Sthlm brukar vara bra, och så läser jag Arkitektur på jobbet.

Prenumererar på: Inget, men jag får Djurens rätts medlemstidning, och även några tunna från Barnfonden och Läkare utan gränser.

Favoritbokblogg: Jag följer ganska många, och hoppar dessutom in på nya hela tiden via bokbloggar.se. Men av de jag följer är det nog Dark Places och Tonårsboken.

Mitt bästa bokminne: Jag minns tydligt hur det var att fylla sex år och ÄNTLIGEN kunna få sitt eget lånekort på biblioteket. Jag hade längtat länge efter det. När jag sen gick i ettan och vi besökte biblioteket för att alla barn skulle få lånekort var jag otroligt förvånad över att ingen av de andra redan hade kort.

Senaste bokfyndet: Sju böcker för 35 kr på Röda korset!

Senaste impulsköpta bok: Min senaste bokbeställning var helt impulsiv.

En bra bok att ge bort: Det finns ingen bok som passar alla, men den här är nog bland det roligaste jag vet.

Bokgenre som jag undviker: BOATS. Har tagit mig igenom ett antal, och de är ofta så dåligt skrivna och väldigt lika varandra. Läser inte heller klassiska pusseldeckare (men kanske borde testa nån gång).

Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Ger till Anna, Röda Korset eller i vissa extrema fall: kastar.

Så här håller jag koll på vad jag läst: Skriver upp i en liten anteckningsbok samt klickar i på boktipset.se

Så här sorterar jag min bokhylla: Posei / Romaner / Arkitektur & trädgård / Övrig facklitteratur. Och efter alfabetet.

Nästa bok jag ska läsa: Tror att det blir The Poison tree.


RÄTTELSE: Rätt ska vara rätt heter det ju, och jag kom på att jag LJUGER om min fådda bok. Det var ju FÖRRA sommaren jag fick En halv gul sol, i somras fick jag The secret history. Sådär ja.

2 kommentarer: