fredag 20 januari 2012

A clash of kings

Årets andra bok blev George R R Martins A clash of kings, som är den andra delen i A song of ice and fire-serien. (Själv envisas jag med att kalla alla böcker i serien för Game of thrones, som den första heter, eftersom jag aldrig kan minnas de rätta namnen).

Livet i the seven kingdoms rullar på. Det hade varit smidigt om man kunnat enas om vem som egentligen är den rättmätiga arvtagaren till tronen, men så enkelt är det såklart inte. Allt för många släkter tycker sig vara bäst lämpade att styra, och alla är de beredda att dra på sig rustningen, greppa ett rejält svärd och hugga huvudet av sina motståndare på slagfältet. Det är en fascinerande väv av intriger med ett väl utvecklat persongalleri där man egentligen inte vet vem ska heja på. Det är liksom sällan självklart vem som har rätt, och vem som är god.
I den första boken i serien förekom ytterst lite klassisk fantasymagi (jag menar saker som trollkarlar, magiska dolkar, enhörningar... sånt) men i denna dyker det upp ett par till synes magiska inslag, och det tycker jag är kul.
Jag tänker mig att en traditionell fantasyberättelse oftast innehåller någon slags uppdrag eller problem som ska lösas på slutet (typ "en ond ring ska bäras genom diverse svårigheter och slängas ner i ett berg"). I Martins serie finns inget sådant tydligt mål, historien böljar fram och tillbaka, det pratas, argumenteras, funderas. Ett problem blir löst, tre nya uppstår. Upplägget känns faktiskt mer som "historisk roman" än fantasy.

Boken var över 1000 sidor lång, och tog mig därför nästan två veckor att läsa. I min bokhylla står följande två delar och väntar, men jag ska nog spara lite på dem så att serien räcker längre. Det gick tydligen sex år mellan utgivningen av del 4 och del 5, så jag hoppas verkligen att författaren får upp farten lite nu och skriver klart de planerade del 6 och 7 så det inte blir ett sånt jätteglapp igen.



















Och, justja: se tv-serien också. Om inte annat för att Peter Dinklage som spelar Tyrion Lannister är helt fantastiskt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar