onsdag 4 januari 2012

Bäst av 146 - en snabbsammanfattning av 2011

År 2011 är slut, och jag har räknat (och räknat om, och räknat om en gång till) i mina listor över lästa böcker. Till slut är jag ganska säker på att slutsiffran är 145. Det känns som ett helt ok antal, även om jag år 2009 sen lyckades hinna igenom 206 st. Vissa bokbloggare har en massa årsstatistik, med genre, författarens hemland, sidantal mm, men jag har inte räknat nån närmare statistik än "antal böcker". Kanske jag borde anteckna mer fakta om böckerna allteftersom jag läser detta år.

Vad var då bäst av 146 i år? Det är svårt att välja, men detta var mina tio favoriter (har inte räknat med några omläsningar utan bara sånt jag läst för första gången):

# Farväl min kursk - Vera Efron

# The secret history -Donna Tartt


# Lullabies for little criminals - Heather O'Neill


# Samlade svenska kulter - Anders Fager


# Vi håller på med en viktig grej och Den hemliga kroppen - Sara Hansson


# Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren


# Ja till liv och Prins charles känsla - Liv Strömquis


# Nekrofilen - Gabrielle Wittkop


# Song of ice and fire - George R. R. Martin


# Yarden - Kristian Lundberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar