söndag 4 december 2011

Staten, som väl måste räknas som en klassikernas klassiker

En statsvetare som jag känner mycket väl lånade mig Platons skrifter bok 3 (som även brukar kallas Staten). Jag kan inte påstå att det är en bok som jag skulle kommit mig för att läsa helt på egen hand, men jag tänkte att det kunde vara intressant att testa. Det var det.
Det känns inte som att det här är litteratur som man egentligen kan recensera. Vem är jag att kritisera en filosof som föddes 427 f.Kr liksom? Jag kan iallafall säga att texten (som i min bok är en översättning av Jan Stolpe från 2003) är överraskande lättläst och faktiskt ganska roligt formulerad. För er som inte har koll på vad det handlar om så är det, kortfattat, en diskussion mellan Sokrates och ett gäng yngre män där de tillsammans försöker reda ut hur den bästa av möjliga stater är konstruerad och hur människor bör leva. Det är mest en bok som är "kul att ha läst", men den var faktiskt underhållande också. Testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar