fredag 2 december 2011

Glada hälsningar från Missångerträsk

Sist ut i november blev Glada hälsningar från Missångerträsk av Martina Haag.
Nadja har längtat efter att få barn i hela sitt liv, men har fått veta att hon aldrig kommer kunna bli gravid. Det verkar som om det ändå kommer att ordna sig, för Nadja har stått i adoptionskön länge och snart, snart är det hennes tur. När samtalet från adoptionsbyrån kommer är det dock inget glatt besked: reglerna har ändrats och ensamstående får inte adoptera kinesiska barn längre. Enda chansen nu är att hitta en man som kan tänka sig ett fejkgiftemål, men hur gör man det när man bara har en månad på sig?
I Missångerträsk, en liten by långt norrut, bor Nadjas syster Lotta. Hon planerar en resa till Paris, en sista chans att rädda ett döende äktenskap. Hon behöver hitta någon som tar hand om sin besvärlige svärfar medans hon och mannen är borta, och Nadja går med på att göra det mot att Lotta ordnar fram en giftasvillig man.

Stundtals är boken väldigt rolig, och jag gillar alla karaktärer. Nadja är virrig och ibland lite korkad, och hon lyckas hela tiden trassla till det för sig mer än nödvändigt. Jag har dock lite svårt att minnas att det här är en NY karaktär, för Nadja är väldigt lik huvudpersonen i Haags Underbar och älskad av alla som jag läste för några år sen.
Det är ganska lätt att gissa ungefär hur det ska gå, men det är ändå underhållande på vägen dit.

Jag lyssnade på den som ljudbok, och ärligt talat tror jag att den hade gjort sig bättre på papper. Martina Haag läser själv, så jag antar att inläsningen är precis som hon tänkt sig att boken ska läsas när hon skrev den, men jag irriterar mig rätt mycket på att det hela tiden är små konstpauser mitt i meningarna, och att Nadjas repliker ofta låter helt hysteriska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar