onsdag 23 november 2011

The Walking Dead vol. 2

Del två av Walking Dead ("På drift") har kommit på svenska.

Jag vill tycka att the Walking Dead är en fantastisk serie, för det är roligt med zombies och apokalyps-tema. Men ärligt talat är den "sådär". Jo, den är ganska spännande, zombiesarna (vad heter de i bestämd form plural??) är läskiga och dyker upp på överraskande ställen, men det är som nåt som saknas.

Kanske är det att jag inte tycker att man kommer karaktärerna särskilt nära, vilket gör att man inte bryr sig jättemycket om hur det går för dem. Det är dessutom ganska tröttsamt att med sekvenser som "sörjande, rabiat man kallar snäll tjej för fitta och slyna för att han är arg. Stackars honom, tänker hon, för hon är en förstående kvinna", och "åttaårig tjej säger att 'Det är sexigt med ärr'".

Trots att jag gnäller nu så kommer jag läsa nästa del när den dyker upp på biblioteket. Jag gillar zombies, jag vill veta hur det går med världen och det tar bara 45 minuter att läsa ett sånt här album.

(Det är inte inte jättesnyggt tecknat heller, kolla in den här bilden: Barn eller dvärgar?)

1 kommentar:

  1. En riktigt bra sak med TWD är att berättelsen (precis som Kirkman utlovade i början) är så episk. Det händer verkligen en massa. Apart har en många många bra album kvar att översätta & ge ut. Riktigt bra blir det när karaktären The Governor dyker upp. Ett riktigt monster till man. Sen är du inte ensam om att finna könsrollerna rätt unkna emellanåt.

    Personligen förespråkar jag pluralbeteckningen "zombier".

    SvaraRadera