måndag 21 november 2011

Tematrio: Vampyrer!

Dags igen för en tematrio hos Lyrans Noblesser, denna gång med ett av mina favoritteman: Vampyrer!
Uppgiften är alltså: berätta om tre böcker som handlar om vampyrer eller andra övernaturliga varelser!

1) Anne Rice! När jag tänker vampyrbok tänker jag Anne Rice. Det är alltså hon som ligger bakom En vampyrs bekännelse, som är den första i en serie helt fantastiska böcker. Jag tycker dock inte att att just den boken är den bästa, man kan hellre börja med Nattens furste som utspelar sig före En vampyrs bekännelse. I den får vi träffa Lestat, den övermodiga överklasslyngeln som blir vampyr i 1700-talets Paris (och som senare drar till USA, träffar Louis, and the rest is history yada yada). Jag älskar den här berättelsen, och jag älskar skildringen av Paris. Det är sammet, blod och violiner och det är alldeles, alldeles underbart.

2) Böckerna om Sookie Stackhouse (Charlaine Harris) som ligger till grund för tv-serien True Blood är roliga, och skiljer sig en hel del från serien. Man kan alltså läsa alla böckerna nu utan att få särskilt mycket av handlingen avslöjad, och det är ju bra! Här får man, utöver snälla och elaka vampyrer, läsa om varulvar, shape-shifters, älvor, häxor och demoner. Inte nog med det, man får även veta vad som egentligen hände med Elvis...

3) House of night-serien av P.C Cast är lite rolig att läsa. Här är vampyrerna av ett annat slag: de blir inte till genom att bli bitna. Istället upptäcker man som tonåring att man är förutbestämd att bli vampyr genom att ett märke framträder i pannan. De som blir märkta måste flytta till internatskolan House of night, där de får lära sig vad de behöver kunna för att klara sin nya tillvaro. När en ond makt försöker ta över världen måste huvudpersonen Zoe och hennes vänner kämpa emot, även om ingen annan tror dem eller är villig att hjälpa till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar