onsdag 30 november 2011

Saker som aldrig händer - Johanna Lindbäck

Jag har läst lite mer än hälften av Platons Staten, och det är intressant men lite svårt att läsa på tåget (så fort nån börjar prata i vagnen tappar jag koncentrationen). Jag kände att jag behövde ta en paus och läsa något mer lättsamt, och valet föll på Johanna Lindbäcks Saker som aldrig händer.

Andreas går sista året på gymnasiet, och har varit tillsammans med Hanna i ett år. Den senaste tiden har hon betett sig så konstigt, är svår att prata med och blir sur utan anledning. Så småningom får Andreas reda på att hon har träffat en annan kille bakom hans rygg, och att hans kompisar har vetat om det utan att berätta för honom. Hanna ångrar sig och vill att allt ska bli som förut, men för Andreas rasar hela tillvaron ihop. Han är arg, ledsen och sviken av både Hanna och killgänget, och vet varken ut eller in.
Andreas granne och barndomsvän Erik, som han inte har haft någon kontakt med på många år är plötsligt den enda han står ut att umgås med.

Jag gillar den här berättelsen. Det är väldigt vardagligt och trovärdigt, och historian börjar när kärleksrelationen kanske redan är slut. (Lite fint med det upplägget, de flesta böckerna slutar ju snarare med det.) Det är också fint att få läsa om en kille som grubblar, gråter och känner efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar