måndag 31 oktober 2011

Grevar och grevinnor

Ibland snubblar man bara över böcker som man aldrig har hört talas om, men som visar sig vara riktigt trevliga.
För nån vecka sen ryckte jag på måfå en bok ur min mammas bokhylla då jag behövde något att läsa på tåget. Det blev Grevinnan, av Margit Söderholm, en riktigt trevlig roman om herrgårdsliv, olyckliga äktenskap och hemliga affärer. Det jag gillade särskilt med boken var att huvudpersonen, grevinnan Charlotte, inte är genomgod och oskyldig (vilket ofta är fallet i böcker av den här typen..). Ibland är hon det, men hon är också omväxlande korkad, orättvis och riktigt jobbig.

Nu har jag läst fortsättningen också. Den heter Bröderna, och handlar om Charlottes söner Will och Carl. Jag ska inte överdriva: den här serien är inget mästerverk, men den är mysig och visst undrar man hur det ska gå för familjerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar